Zoeken

Thuis, met je gedachten. (Hoe blijf ik positief?)

Omdat velen van ons momenteel vele dagen thuis doorbrengen, kan het gebrek aan sociale interactie en dagelijkse routines leiden tot overdenken en vast komen te zitten in onze gedachten. Om je te helpen een positieve houding en een gezonde geest te behouden tijdens deze lockdown, deel ik graag een aantal tips met je. Vele dagen thuis blijven kan emotioneel uitdagend zijn, en na een tijdje kunnen veel mensen het gevoel hebben dat ze ‘’opgesloten zitten met hun gedachten’’.


In veel opzichten lijkt het coronavirus op een gigantische 'pauzeknop' in ons leven. Zonder onze normale routines en sociale activiteiten is er zoveel minder externe ruis dan normaal. Met minder om je af te leiden, worden alle zorgen of twijfels waarmee je mogelijk al worstelde waarschijnlijk uitvergroot. Bovendien krijgen velen van ons extra stress vanwege de zorgen over gezondheid of financiën, of de extra spanning om samen te werken met alle leden van het gezin.


Velen van ons moeten ons sociaal distantiëren van enkele van de belangrijkste mensen in onze omgeving, wat na een tijdje een enorme tol kan eisen. Als klap op de vuurpijl zijn de meeste activiteiten die je normaal gesproken zou doen voor stressvermindering, zoals koffie pakken of een terrasje met een vriend of vriendin, of naar de sportschool gaan, nu waarschijnlijk geen optie.


Tips voor iedereen die dit ervaart, en wat kan er gedaan worden om positieve gedachten te genereren?

Als je merkt dat je "opgesloten zit in je gedachten" en het lijkt alsof je niet los kunt breken, overweeg dan elke dag wat tijd te besteden aan een dagboek. Dit is een geweldige manier om negatieve gedachten los te laten. Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts 20 minuten per dag een aanzienlijke impact kan hebben op stress en positiever denken kan bevorderen! Als de gedachten die je had bijzonder negatief waren, vinden sommigen dat het helpt om het papier fysiek weg te gooien als je klaar bent.

Nog een aanrader om tijdens deze tijden positief te blijven. Probeer manieren te vinden om de hoeveelheid tijd dat je verbinding maakt met de belangrijke mensen in je leven te vergroten. Dit kan een enorm verschil maken! Overweeg om tijden in te plannen voor een 'hangout' met je vrienden via een groepsvideochat, of wees creatief en plan een ‘virtuele gameavond’ of 'pub-quiz' in. Een andere manier om positiviteit te bevorderen, is door je energie te steken in creatieve bezigheden. Als je graag muziek speelt of zingt, kunst, knutselt of kookt, is dit een goed moment om je vaardigheden aan te scherpen! Probeer daarnaast ook op een of andere manier in beweging te komen. Velen van ons kijken momenteel meer televisie dan normaal, dus we zijn minder fysiek actief. Overweeg om online een yoga- of sportles te volgen, of, als je kunt, te gaan wandelen of fietsen. Als al het andere niet lukt, onderschat dan niet de kracht van een dansfeest in je woonkamer!






21 weergaven0 opmerkingen